Na enige tijd merkte ik dat de rechter achterband lucht verloor. De druk zakte op een week van 3,4 naar 2 bar. Niet zo goed, maar aangezien er toch twee nieuwe banden op komst waren, hield ik het bij lucht bijblazen als ik de auto nodig had.
Vorig weekend was ik het moe - de banden raakten maar niet in Gent - en ging zelf de nieuwe banden halen. 'Nieuw' is blijkbaar relatief en betekent 'niet door de vorige eigenaar gebruikt', maar ze zijn zeker niet versleten.
Extra verrassing: nu liggen vier Uniroyal Rain Max regenbanden op de T4. De nieuwe blijken winterbanden te zijn: Firestone FW930.
Het profiel van de winterbanden |
Vandaag ging ik in de bandencentrale langs om het lek in de achterband te laten herstellen, wel wetend dat ze eigenlijk versleten zijn.
Het wiel ging eraf en werd in een bad ondergedompeld om het lek te zoeken. Het resultaat: maar liefst drie lekjes... Beter vervangen dus, want het profiel was net nog het minimum. Het andere wiel werd er ook afgehaald en toen bleek dat daar een grote scheur in het loopvlak zit! Dat betekent meteen twee nieuwe banden, wat sowieso nodig was.
Zo wist ik de oorzaak van wat ik al de hele tijd gevoeld had: aan 40 km/u hobbelt de auto. Die scheur is de oorzaak hiervan. Niet te verwonderen, als je weet dat de banden van 2004 dateren.
Ik hou het op de originele maat (195/70). Omdat dit bestelwagenbanden zijn in een blijkbaar niet zo courante maat waren ze niet in voorraad. Geen nood, want de auto wordt toch niet elke dag gebruikt; eerder een keer per week of minder.
Er komen dus twee nieuwe Uniroyal Rain Max banden op: nieuwe vooraan en de bestaande (van vorig jaar) verhuizen naar achter.
De velgen van de winterbanden neem ik onder handen, zodat ze er weer zo goed als nieuw zullen uit zien. Daarover volgt nog wel een bericht.
Het begin van het ontroesten |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten