Interieur

Interieur
Een tot basic kampeerauto omgevormde Multivan

dinsdag 22 november 2016

opwarmertje - usb in dashboard

Een klus die ik op korte termijn erdoor wilde hebben, is het inbouwen van een 5 V usb-voeding in het dashboard.

De reden hiervoor: een 12 V naar 5 V converter (van Xtorm) leidde ertoe dat de radio geen ontvangst meer heeft. Dat is het gevolg van de manier waarop die de spanning omvormt: dit veroorzaakt interferentie en dus valt de radio-ontvangst weg. Vervelend, want dan is de keuze ofwel radio luisteren ofwel de gps inschakelen.

Bij Banggood in China bestelde ik daarom een 5 V inbouw usb-stopcontact.


Dit wordt geleverd met een afdekplaatje (niet nodig in dit geval), een rubber stofdichting (ook overbodig), kabelschoentjes (ook niet nodig) en schroeven voor het afdekplaatje.

Stap 1 - uitbouwen


De sigarenaansteker moet eruit.  Er wordt in de auto niet gerookt en vooraan is geen 12 V nodig, dus kan de voeding hiervan gebruikt worden voor het usb-stopcontact.

Ongeveer de uitgangssituatie
Om dit uit te bouwen, moet ook het afdekplaatje links ervan eruit. Dat klik je eruit door er even een schroevendraaier achter te steken en het plaatje naar voor te duwen.

Klaar voor het werk (de asbak moest er niet noodzakelijk uit)
Zo kun je aan de achterkant van het stopcontact.
Daarna is het een kwestie van uitzoeken hoe het 12 V contact vastgemaakt is en het eruit halen.

Stap 2 - de juiste draden zoeken

Achter het 12 V stopcontact zit een stekkerblok met drie draden (zie afbeelding hierboven). Omdat alles vanaf de accu gevoed wordt, betekent dit een massaverbinding (-), een spanningsleiding (+) en een derde die zorgt voor de verlichting van dit contact. Die derde draad heb ik niet nodig, maar beide anderen moeten gebruikt worden voor het 5 V stopcontact.
Dit is een kwestie van redeneren en meten.
Redeneren:
  • je kunt er het elektrisch schema van de VW T4 Multivan bij nemen en de kleurcodes opzoeken
  • parate kennis: massaverbinding is altijd zwart of bruin. (Zwart staat eigenlijk voor -), rood is de positieve kant en de derde is dan logischerwijs voor de verlichting.
Meten: daarvoor neem je er een multimeter bij. Dan ben je helemaal zeker.

Stap 3 - verbindingen klaarmaken

Het stekkerblok past natuurlijk niet op de contacten van het nieuwe stopcontact. Met een zaag maak ik het stekkerblok open (gaat vlotter dan met een mes). Het blijkt dat de klemmen erin dezelfde breedte hebben als de stekkers op de usb-voeding. Veiligheidshalve komt er een eindje krimpkous over, om alle risico op kortsluiting te vermijden.

Opengezaagd stekkerblok en contacten met krimpkous

Nota: het allerveiligste is om eerst de massaverbinding van de accu los te maken.

Stap 4 - testen

'Meten is weten' wordt hier: de voeding verbinden, de radio inschakelen en testen of er storing optreedt. Het lijkt erop dat deze voeding geen storing geeft. Dat is een meevaller, want de usb-voeding kan dus netjes in de plaats van de 12 V voeding komen.

Stap 5 - inbouwen

De nieuwe adapter heeft een net iets grotere diameter dan het 12 V contact, dus moet het gat iets verruimd worden. Met een Dremel en een schuurfreesje is het klusje snel geklaard.

De vervelendste klus is de moer op de achterkant op zijn plaats krijgen, maar daarna is het werk af. Nu zit een 5 V usb-voeding in het dashboard.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten